سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ شما نزد خداوند، خوش خوترین های شما هستند ؛ آنان که فروتنی می کنند و با دیگران الفت می گیرند و دیگران با آنان، الفت می گیرند [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :7
بازدید دیروز :1
کل بازدید :15973
تعداد کل یاداشته ها : 12
103/2/10
10:55 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
ابراهیم خرم نژاد[1]
این وبلاگ در واقع یک تکلیف درسی برای درس روش تحقیقه! البته من قول نمیدم فقط مطالب درسی بنویسم.

خبر مایه
بایگانی وبلاگ
 
اسفند 89[6] فروردین 90[1]

 

 بعضی وقتها حکایت ما و رسانه ملی، حکایت یک بام و دو هواست. نمیدانم شاید به قول یک دوست ایراد اصلی رسانه ملی، بدنه قدیمی و برنامه سازانی است که هرچقدر هم رییس رسانه ملی عوض شود، آنها عوض نمیشوند و تا آنها عوض نشوند مافیای تولید برنامه هم تغییر نمیکند و این میشود که گاهی اتفاقات جالبی در برنامه ها میافتد.

گاهی میشود مثل قضیه برنامه پت ومت که آموزش ساخت شراب دادند و بعدا نظارت سازمان فهمید و اقدام کرد و گاهی میشود مثل این موردی که در ادامه خواهم آورد که کسی به آن دقت هم نمیکند. البته به نظر من برنامه سازی که مسئول این برنامه بوده است بسیار به لحاظ فرهنگی دچار جهل بوده یا ... به هر حال کمیتش لنگان بوده است!

آقا هادی پسر 6 ساله من گاهی سوتیهای جالبی از برنامه های سازمان میگیره. ایشون باتوجه به اینکه تلویزیون ما بر روی رایانه نصبه، هر برنامه ای که بپسنده رو در سیستم ذخیره میکنه و اون وقت من و مادرش هم مجبوریم اون برنامه رو بپسندیم! چراکه تا 2-3 هزار بار نبینه، بیخیال نمیشه!

این موضوع باعث شده که من و مادرش برنامه های کودک رو ناخود آگاه رصد کنیم. از برنامه بسیار مشکل دار فیتیله که بگذریم، برنامه های خوبی مثل کلاه قرمزی هم در شبکه های سازمان پیدا میشه که قابل تقدیره.

اما چند وقت پیش توی برنامه کودک شبکه تهران، یک کارتونی پخش کرد که آموزش آشپزی بود! اینکه آشپزی به صورت کارتون که کلی توش حرف از فر و گاز میزنند به درد چه سنی میخوره،‌ بماند. نکته اینجاست که بعد از دیدن این کارتون هادی ازمن پرسید: بابا آب انگور چه رنگیه؟ گفتم معمولا قرمز یا یک چیزی شبیه به اون. گفت پس آب انگور سفید چیه؟ من که تعجب کرده بودم گفتم چیز خوبی نیست. آب انگور رو یک کارهایی روش میکنن که سفید میشه ولی خوردنش حرومه و نجس هم هست. پرسید پس چرا این آقاهه توی کارتون میریزه تو غذاش!

بله!! بچه راست میگفت. گویا در ترجمه برنامه چون در مواد مصرفی از مشروب استفاده شده بود آقای کارگردان ترجمه کرده بودند به آب انگور سفید. هر کسی که برنامه را میدید به صورت کاملا تابلو میفعمید قضیه از چه قراره.

حالا چند تا سوال:

برنامه آشپزی برای یچه ها چه توجیهی داره؟

وقتی ما توانایی ساخت داریم چرا از برنامه تولید خارج استفاده میشه؟

اگر این قسمت اصلا پخش نمیشد چی میشد؟

چند تا از این دست پیامهای نا متجانس با فرهنگ بومی ما هر روز از طریق برنامه های کودک به خورد بچه ها داده میشه؟

اگر هادی بزرگ بشه و در طول بزرگ شدنش برنامه های از این دست ببینه، بازم به نخوردن آب انگور سفید (!) حساس خواهد بود؟

چی کار باید کرد که این روند اصلاح بشه؟

حالا که این سوتی پخش شد، چی کار باید کرد که اصلاح بشه؟

مقصر کیه و چقدر تقصیر داره؟

باید باهاش برخورد بشه یا نه؟

اگر صدا و سیما دولتی نبود نوع رفتار با اون در مقابل چنین خطاهایی چه جوری بود؟

و.....


90/3/16::: 5:16 ع
نظر()